יום ראשון, 9 במרץ 2014

הטבות לנכים במיסים


אוכלוסיית הנכים בישראל זכאית לקבל הטבות שונות ומגוונות. חלק גדול מאותן ההטבות נועד כדי לאפשר להם לקבל מקור מחייה קבוע, כתחליף או כתוספת למשכורת מעבודה. דוגמא לכך ניתן למצוא בקצבאות שונות שניתנות מהמוסד לביטוח לאומי ובראש ובראשונה קצבת נכות. חלק אחר של ההטבות נועד להגדיל את ההכנסה הפנויה שלהם באמצעות הטבות מס והנחות שונות. כתוצאה מאותן הטבות מס ובשילוב עם הקצבאות השונות, יכולים יותר נכים להתקיים בכבוד.

מס הכנסה

כאשר מדובר על הטבות בתחום המיסוי, ראוי להתחיל במס הידוע ביותר בישראל, הלא הוא מס ההכנסה. כידוע, מס זה משולם בגין כל הכנסה שמקורה בעבודה ובמקביל – גם על הכנסות ממקורות אחרים. לרוב, מדובר על מס המשולם בגין שכר עבודה או הכנסות מעסק. עבור נכים הסובלים מאחוזי נכות גבוהים של תשעים אחוזים ומעלה מעניקה רשות המיסים פטור מלא מתשלום מס הכנסה בכפוף לתקרה המשתנה מעת לעת. מכיוון שמדובר על תקרה גבוהה למדי, של מעל חצי מיליון שקלים, לרוב מדובר למעשה על פטור מלא ממס. יש לציין שגם על הכנסות שלא מעבודה מוענק פטור, אולם כאן התקרה מוגבלת יותר בהיקפה.

הנחה במס רכישה

עבור חלק גדול מאוכלוסיית הנכים ישנה זכאות חשובה להנחה במס רכישה. מס רכישה הוא מס שנגבה בשעה שרוכשים דירת מגורים. מכיוון שעלות דירה במדינת ישראל גבוהה, מדובר כאן על הנחה שיכולה להתבטא בסכום ניכר מאוד של כסף וכאן טמון חשיבותה. בין היתר, להנחה זו יהיו זכאים קטועי יד או רגל, אנשים הסובלים משיתוק, נפגעי תאונות דרכים, נפגעי פעולות איבה ועוד. בעת קביעת הזכאות יבדקו אחוזי הנכות הרפואית ובמקרים מסוימים גם אחוז הפגיעה ביכולת לעבוד.

מיסים מקומיים

במקביל להנחות שציינו, אוכלוסיית הנכים בישראל זכאים גם להנחות בתשלומי המיסים העירוניים (ארנונה). לצורך קבלת ההנחה יש לפנות למדור תשלומים בעירייה או ברשות המקומית, ולהגיש בקשה. שלא כמו ההנחות שציינו למעלה, כאן ההגדרות אינן אחידות – לעיריות שונות יש קריטריונים שונים למתן ההנחה, וגם המשמעות שלה בכסף משתנה ממקום למקום. הטבות בניידות דבר נוסף שחשוב להזכיר נוגע להטבות בתחום הניידות. כיום, לא מעט נכים שומרים על עצמאות בזכות רכישה של רכב מותאם מיוחד. גופים כמו חברת א.צ.מ, שמבצעים שיפורים אלה, הופכים את הנהיגה לאפשרות ממשית. בהקשר זה יש לדעת שביטוח לאומי מעניק הטבות מיוחדות – קצבאות ניידות – שנהגים שיש ברשותם רכב. ההטבה ניתנת לבעלי רישיון נהיגה, בעלי ארבעים אחוז מוגבלות בניידות.

2 תגובות:

  1. סוף סוף כתבה שמאפשרת לקרוא מידע על הזכויות של נכים בישראל...אצ"מ היא חברה מצוינת שלא זוכה למספיק שבחים..בתור מישהי שיש לה רכב של אצ"מ מזה כ5 שנים אני ממצילה בחום על השירות המסור של אצ"מ ואנשי החברה...

    השבמחק
  2. אני שמחה להיות לקוחה מרוצה מאוד של אצמ כבר שנתיים. בכל פעם שאני מגיעה אני זוכה למענה מקצועי, אדיב ומהיר. ישר כח! וכל הכבוד!

    השבמחק