יום רביעי, 26 במרץ 2014

א.צ.מ - החברה המרכזית לאיבזור וציוד מכוניות: השילוב שבין נכות לספורט

א.צ.מ - החברה המרכזית לאיבזור וציוד מכוניות: השילוב שבין נכות לספורט: בישראל, כמו בעולם, לא מעט אנשים סובלים מצבי נכות שונים. לכאורה, קל לחשוב שספורט אינו דבר שמתאים לאנשים שסובלים מנכות. למעשה, ההיפך הוא הנכו...

השילוב שבין נכות לספורט

בישראל, כמו בעולם, לא מעט אנשים סובלים מצבי נכות שונים. לכאורה, קל לחשוב שספורט אינו דבר שמתאים לאנשים שסובלים מנכות. למעשה, ההיפך הוא הנכון. בדיוק כפי שהספורט יפה לבריאות עבור אנשים הבריאים בגופם, כך הוא יפה גם עבור פגועי גפיים, משותקים, קטועי יד, עיוורים ואחרים.

למען הגוף והנפש

מצב של ליקוי גופני עשוי להוביל אנשים מסוימים לשקיעה בדיכאון, מחשבות שליליות ומצבי רוח רעים. לכן, ראוי לזכור היטב את התועלת הבריאותית שטמונה בספורט, שעליהן אין כל וויכוח. הספורט מחזק את השירים, מפתח את סיבולת הלב ריאה, ובמקביל – מסייע להרגשה טובה ומפחית סימפטומים של רגשות רעים, דיכאון, חרדות וכיוצא באלו. כאשר מדובר על אנשים מוגבלים, לעיסוק בספורט חשיבות מיוחדת, דווקא בגלל הליקויים הגופניים. מכיוון שאנשים מוגבלים נוטים להיות יותר במצבים נייחים, של חוסר תנועה, העיסוק הקבוע בספורט עבורם יכול להיות בעל אפקט מרשים על הבריאות הגופנית. שיפור במדדים של לחץ דם, רמות סוכר בדם, שיפור במדדי BMI והגדלה של מסת שריר, כל הדברים הללו ועוד הרבה יותר הופכים את הפעילות הגופנית לחשובה לשמירה על הבריאות הפיזית, בכל גיל ובכל מצב.

שינוי גישה מבורך

בהקשר של פעילות ספורטיבית בקרב נכים, חשוב להצביע על שינוי גישה חשוב שהתרחש בשנים האחרונות. בעבר, ספורט ונכים התקשרו בעיקר בצורה של פעילות משקמת, מעין פיזיותרפיה טיפולית. עם השנים, התרבו המשאבים שהושקעו במתקנים התרבו אפשרויות של מסגרות מתאימות (חלקן תוך שילוב של פעילות עם אוכלוסיית האנשים הבריאים). כך הפך העיסוק בספורט למשהו שגרתי, לאו דווקא לכזה שנגזר מהנכות עצמה. כאשר עוסקים בספורט כאחד האדם, קל יותר להפיק את כל התועלות ואת כל ההנאה מהפעילות. על רקע ההישגים המצוינים של ספורטאים נכים במסגרת אולימפיאדות הנכים האחרונות (המכונים כיום המשחקים הפאראולימפיים), אין ספק שגם אנשים מוגבלים יכולים להיות אפילו ספורטאים מקצועיים ולהגיע להישגים מדהימים בכל קנה מידה.

הטכנולוגיה נכנסת לתמונה

העיסוק בספורט בקרב אנשים מוגבלים מחייב לא פעם שימוש בהתאמות שונות בסביבת האימונים ובמתקני האימון. בדיוק כפי שניתן להסב מכונית רגילה לרכב מותאם, ויש אפילו חברות ישראליות שעושות זאת למשל חברת א.צ.מ, כך ניתן לבצע התאמות בזוגות אופניים, בכיסאות גלגלים, באולמות מונגשים ובעזרים נוספים. לא מעט בזכות הטכנולוגיה המודרנית, יכולים כיום נכים רבים לעסוק כמעט בכל פעילות ספורטיבית. כל אשר נחוץ לכך הוא רצון טוב ומודעות להשלכות החיוביות של הספורט על ה בריאות ועל החיים בכלל.

יום רביעי, 19 במרץ 2014

קצת ספורט - מידע אודות משחקים הפאראלימפיים

בעבר היחס החברתי ביחס לאנשים מוגבלים היה פגום מיסודו. רווחה מאוד התפיסה שראתה באודם המוגבל או הנכה, אדם מסכן ואומלל. למרבה המזל, המצב כיום שונה לחלוטין. שיפור היחס לאדם המוגבל והנכה וההכרה בערכם וביכולותיהם היא פועל יוצר של גורמים רבים כאשר אחד מהם הוא ההכרה ביכולתו של האדם המוגבל להצליח ולהגיע להישגים בזכות כוח רצון, נחישות והתמדה. ההצלחה הגוברת של המשחקים הפאראלימפיים שהיו ידועים בעבר בשם אולימפיאדת הנכים ושעליהם נרחיב מיד את הדיבור, מהווה דוגמא נהדרת לכך שרוח האדם חזקה יותר מכל מגבלה שהיא.

עוברים למרכז הבמה

האפשרות של האדם הנכה להיעזר בעזרים טכניים שונים מאפשרת לו להשתלב בכל תחומי החיים. כפי שנכה יכול כיום להגיע לעבודה באמצעות רכב מותאם אישית ובזכות קיומן של חברות כמו אצמ, כך הוא יכול לעשות שימוש בכיסאות גלגלים מיוחדים ובפרוטזות מיוחדות, כלי להפוך לאלוף אולימפי של ממש. כפי שמעמדו של הנכה בחברה הולך ומשתפר, כך מתרחשת גם התקדמות רבתי בתחום של המשחקים האולימפיים למוגבלים ונכים. אם בעבר היה מדובר על אירוע ספורט שולי, יחסית, וכמעט איזוטרי, הרי שכיום מדובר על אירוע ספורט חשוב ומרכזי בעולם. המשחקים, שנערכים בסמוך לאחר המשחקים האולימפיים הרגילים (לספורטאים שאינם מוגבלים), עברו במהלך השנים כמה רפורמות חשובות. בין השאר הורחבו תחומי הפעילויות, רמת האימונים עלתה פלאים וכך גם המשאבים שמושקעים. כתוצאה מכך, ההישגים שנרשמים היום במהלך המשחקים הם בהחלט מדהימים וראויים להערכה. משמעות רבה יש גם לחלוקה החדשה של המשתתפים בין המקצים השונים. בעבר החלוקה הייתה בהתאם לסוג המגבלה, ללא התייחסות להשפעה שלה על היכולת הביצועית. כיום, החלוקה למקצים נעשית על פי סוג המגבלה בתנועה בלי קשר לסוג הנכות , כך שהתחרות הרבה יותר הוגנת ומתבצעת בתנאים שווים יותר.

יותר משתתפים, יותר ענפים

היבט חשוב שהפך את המשחקים הפאראולימפיים להרבה יותר מושכי קהל מבעבר טמון בהתרחבות, מכמה היבטים:

  • ריבוי משתתפים - כיום רשאים להשתתף במשחקים לא רק אנשים הרתוקים לכיסא גלגלים אלא גם אנשים הסובלים מלקויות שונות ומגוונות, לרבות ליקויי ראיה, ליקויים מוטוריים שונים ועוד.
  • ריבוי אירועים – עם השנים הלכו ונוספו הרבה יותר ענפי ספורט שנכללים במשחקים.
  • כיום כוללים המשחקים את הענפים הבאים:
  • משחקי כדור מסוגים שונים, כגון – כדור סל בכיסאות גלגלים, כדור עף המבוצע במצב ישיבה, כדור רגל לבעלי לקויות שונות ועוד.
  • תחרויות אתלטיקה שונות, שבהם רשאים להשתתף מגוון רחב של מוגבלים.
  • רכיבה על אופניים – כפי שניתן להתאים כלי רכב לנכים, על ידי חברות כמו א.צ.מ הישראלית, כך ניתן להתאים אופניים מיחדות, שניתנות להפעלה ברגל או ביד.
  • בים ובבריכה – לצד תחרויות שחייה במגוון סגנונות, מקובלות גם תחרויות של שייט מפרשיות וחתירה בסירות.
  • טניס – גם רגיל וגם טניס שולחן.
  • בנוסף, ישנה נוכחות גם לענפים כמו רכיבה על סוסים, הרמת משקולות, סיף, קליעה למטרה בחץ וקשת ועוד.
  • יום שני, 17 במרץ 2014

    נכים בתחבורה ציבורית – הפתרונות

    עד לפני שנים לא רבות, השילוב שבין נכים ובין תחבורה ציבורית לא עלה יפה יחד. סידורים מיוחדים לא ננקטו וגם עזרה לאדם מוגבל כמעט שלא הוצעה מצד צוותי העובדים. מצב דברים זה השתנה בשנים האחרונות לטובה. אומנם, אין ספק שיש עוד מה לשפר בתחום, אבל האפשרות להגיע ממקום למקום באמצעות מוניות, אוטובוסים או רכבות – הפכה להרבה יותר מעשית.

    מוניות והסעות

    הדרך הקלה ביותר, אך גם היקרה ביותר, היא לעשות שימוש במוניות או בחברות היסעים שמציעות כלי רכב שמותאמים לצרכי האדם הנכה. על פי רוב, כלי רכב אלו הם כלי רכב רגילים, שעברו התאמות ושיפורים באמצעות אצמ. השיפורים, שכוללים למשל התקנת מעלונים והוספת אביזרי עזר נוספים הופך את הנסיעה לקלה ונוחה. יש לציין שכאשר מדובר על מוניות, קיים הבדל משמעותי לגבי נכויות שונות. עבור נכים הסובלים מליקויי ראיה חמור או מעיוורון, גם מוניות רגילות נחשבות לאמצעי תעבורה נוח וזמין. במקביל, עבור האדם הסובל משיתוק או ממגבלה אחרת בגפיו, מוניות בעלות סידורי נגישות הן דבר הרבה יותר נדיר ויקר המציאות.

    רכבת ישראל

    בנוסף למוניות ולחברות ההסעות, גם רכבת ישראל מציעה פתרון תעבורתי של ממש עבור האדם הנכה. סידורים רבים נעשו ושיפורים רבים בוצעו כתוצאה מהחלטות המחוקק להפוך את הרכבת לזמינה ונגישה גם עבור אנשים מוגבלים, עיוורים או משותקים. כדי לעמוד בדרישות החוק והמוסר, דואגת רכבת ישראל להנגיש לאנשים המשתמשים בכיסא גלגלים לפחות קרון אחד בכל רכבת. את הקרון ניתן לזהות באמצעות סימון מאיר עיניים. בנוסף, מותקנים מושבים ייעודיים, במיוחד לאנשים הסובלים מליקויי ראיה או מליקויים בנידות. צעד חשוב לא פחות ניתן לראות בכך שהנהלת הרכבת מעמידה לרשות הנזקקים לכך איש צוות, וזאת כדי לסייע להם בכל דבר ועניין. סידורים מיוחדים נעשים לא רק בתוך הקרונות כי אם גם באולם הנוסעים ובתחנות, בדלפקים, בלוחות המודעות וכיוצא באלה. בכולם מושקעת מחשבה גם אודות צרכיו של האדם הסובל מליקויים וממגבלות שונים.

    אוטובוסים מונגשים

    חברות האוטובוסים השונות מחויבות להתקין אמצעי נגישות מסוגים שונים. עם השנים חלו התפתחויות בתחום זה, והדבר מתבטא בכך שבאוטובוסים חדשים הדרישות להנגשה מחמירות יותר. בין ההתאמות המיועדות לאוכלוסיית הנכים ניתן למצוא כלי רכב עם רצפה מונמכת, התקנת כבש, סיוע של הנהג כאשר עולה בכך צורך, שמירת מושבים מיוחדים למוגבלים וכן מיקום ייעודי לכשאות גלגלים, אמצעי מיוחדים לליקויי ראיה ועוד. ראוי לציין שאמצעי ההנגשה המחויבים על פי חוק נכללים בעיקרם בקווים עירוניים בלבד.

    יום רביעי, 12 במרץ 2014

    נכים בתחבורה ציבורית - הקשיים


    בישראל, שחפצה להיות מדינה מתוקנת ומתקדמת, מכיל כיום ספר החוקים הרבה מאוד חוקים שעוסקים בזכויות של אוכלוסיית הנכים. בין היתר, נכים אמורים ליהנות משוויון זכויות מלא ובפרט משוויון באספקת מקורות פרנסה ותעסוקה. בנוסף, יש גם זכות לניידות משופרת, דבר שבא לידי ביטוי בחיוב חברות התחבורה הציבורית באספקת שירותי תעבורה מונגשים. למרות שיפורי הנגישות התחבורתית, מסתבר שהקשיים של השימוש החופשי באוטובוסים, ברכבת או במוניות, רבים מדי. התוצאה – רק מעטים עושים שימוש קבוע באמצעי התחבורה הללו. ראוי מאוד לתת את הדעת לשאלה מדוע למרות השיפורים נותרו עדיין קשיי שימוש רבים. רק המודעות לסיבות הללו יוכלו לשנות את המצב מיסודו.

    נגישות חלקית

    כיום, נכים רבים מאי פעם נוהגים ברכבים מיוחדים, שעברו התאמות על ידי חברות מתמחות, כגון אצמ, למשל. גם אלה שיכולים ומסוגלים לנהוג בעצמם ובמיוחד אלה שלא יכולים לעשות כן, היו מעוניינים מפעם לפעם להשתמש בתחבורה ציבורית באופן חופשי, קל ופשוט. משאלות שבאו לברר מהם הקשיים שעומדים בפני שימוש שכזה עולה תמונה קפקאית למדי. החוק היבש קובע שיש לקיים תחבורה ציבורית מונגשת. מעיון מדוקדק בתקנות עולה שמדובר על נגישות חלקית, במקרה הטוב. כאשר מדובר על קווים עירוניים של אוטובוסים – חלה החובה לספק הנגשה מלאה. עם זאת – כאשר מדובר על קווים בין עירוניים – אין חובה להנגיש והרוב הגדול של האוטובוסים הללו אכן אינם מונגשים. מעבר לכך, מוניות מותאמות לנכים – כמעט ולא קיימות. מלבד כלי הרכב עצמם, גם שירותים נלווים לנכים לוקים בחסר. עמדות מודיעין, שירותים לנכים, שילוט ללקויי ראיה – כולם אינם מוצעים בהיקף הראוי. מלבד הנגישות החלקית הזאת, יש היבט חשוב לא פחות והוא – המודעות לשירות.

    חייבים לשפר

    משיחות עם נכים ומוגבלים אודות הקשיים המלווים אותם בשימוש בתחבורה ציבורית עולה מצב כמעט מביש. חלק גדול מנותני השירותים אינם מודעים לחוקים ואינם מקפידים על יחס שירותי נאות. להלן מספר דוגמאות:
  • נכה שמעוניין להשתמש בשירותי הנסיעה ברכבת חייב להודיע מראש במידה והוא זקוק לעזרת הצוות בעליה ובירידה מהקרון.
  • נכים רבים נתקלו במצב שבו גם כאשר הגיע לתחנה אוטובוס מונגש, הנהג לא סייע להם להגיע למקומם וגם אם עשה כן, לא תמיד בוצעו קשירה ועיגון לצורך בטיחות, כנדרש.
  • לא תמיד יש הקפדה על שמירת המושבים המיועדים למוגבלים פנויים. הצורך להיאבק על הזכות לשבת מעורר אי נוחות וזאת בלשון המעטה.
  • לסיום, על מנת לשפר את המצב, חשוב להציע יותר אמצעי תחבורה מונגשים, לרבות קווי אוטובוס בין עירוניים ומוניות. במקביל, יש להדרך את נותני השירותים כיצד לנהוג במקבלי השירות המוגבלים בגופם ובעלי הצרכים המיוחדים.

    יום ראשון, 9 במרץ 2014

    א.צ.מ - החברה המרכזית לאיבזור וציוד מכוניות: הטבות לנכים במיסים

    א.צ.מ - החברה המרכזית לאיבזור וציוד מכוניות: הטבות לנכים במיסים: אוכלוסיית הנכים בישראל זכאית לקבל הטבות שונות ומגוונות. חלק גדול מאותן ההטבות נועד כדי לאפשר להם לקבל מקור מחייה קבוע, כתחליף או כתוספת ל...

    הטבות לנכים במיסים


    אוכלוסיית הנכים בישראל זכאית לקבל הטבות שונות ומגוונות. חלק גדול מאותן ההטבות נועד כדי לאפשר להם לקבל מקור מחייה קבוע, כתחליף או כתוספת למשכורת מעבודה. דוגמא לכך ניתן למצוא בקצבאות שונות שניתנות מהמוסד לביטוח לאומי ובראש ובראשונה קצבת נכות. חלק אחר של ההטבות נועד להגדיל את ההכנסה הפנויה שלהם באמצעות הטבות מס והנחות שונות. כתוצאה מאותן הטבות מס ובשילוב עם הקצבאות השונות, יכולים יותר נכים להתקיים בכבוד.

    מס הכנסה

    כאשר מדובר על הטבות בתחום המיסוי, ראוי להתחיל במס הידוע ביותר בישראל, הלא הוא מס ההכנסה. כידוע, מס זה משולם בגין כל הכנסה שמקורה בעבודה ובמקביל – גם על הכנסות ממקורות אחרים. לרוב, מדובר על מס המשולם בגין שכר עבודה או הכנסות מעסק. עבור נכים הסובלים מאחוזי נכות גבוהים של תשעים אחוזים ומעלה מעניקה רשות המיסים פטור מלא מתשלום מס הכנסה בכפוף לתקרה המשתנה מעת לעת. מכיוון שמדובר על תקרה גבוהה למדי, של מעל חצי מיליון שקלים, לרוב מדובר למעשה על פטור מלא ממס. יש לציין שגם על הכנסות שלא מעבודה מוענק פטור, אולם כאן התקרה מוגבלת יותר בהיקפה.

    הנחה במס רכישה

    עבור חלק גדול מאוכלוסיית הנכים ישנה זכאות חשובה להנחה במס רכישה. מס רכישה הוא מס שנגבה בשעה שרוכשים דירת מגורים. מכיוון שעלות דירה במדינת ישראל גבוהה, מדובר כאן על הנחה שיכולה להתבטא בסכום ניכר מאוד של כסף וכאן טמון חשיבותה. בין היתר, להנחה זו יהיו זכאים קטועי יד או רגל, אנשים הסובלים משיתוק, נפגעי תאונות דרכים, נפגעי פעולות איבה ועוד. בעת קביעת הזכאות יבדקו אחוזי הנכות הרפואית ובמקרים מסוימים גם אחוז הפגיעה ביכולת לעבוד.

    מיסים מקומיים

    במקביל להנחות שציינו, אוכלוסיית הנכים בישראל זכאים גם להנחות בתשלומי המיסים העירוניים (ארנונה). לצורך קבלת ההנחה יש לפנות למדור תשלומים בעירייה או ברשות המקומית, ולהגיש בקשה. שלא כמו ההנחות שציינו למעלה, כאן ההגדרות אינן אחידות – לעיריות שונות יש קריטריונים שונים למתן ההנחה, וגם המשמעות שלה בכסף משתנה ממקום למקום. הטבות בניידות דבר נוסף שחשוב להזכיר נוגע להטבות בתחום הניידות. כיום, לא מעט נכים שומרים על עצמאות בזכות רכישה של רכב מותאם מיוחד. גופים כמו חברת א.צ.מ, שמבצעים שיפורים אלה, הופכים את הנהיגה לאפשרות ממשית. בהקשר זה יש לדעת שביטוח לאומי מעניק הטבות מיוחדות – קצבאות ניידות – שנהגים שיש ברשותם רכב. ההטבה ניתנת לבעלי רישיון נהיגה, בעלי ארבעים אחוז מוגבלות בניידות.